Boktjuvarna - Jakten pÄ de försvunna bibliotekenPlundrarna - Hur nazisterna stal Europas konstBroilers - De nya makthavarnaPiraterna - De svenska fildelarna som plundrade

Vit arisk kitsch

Svenskt Tenn varit tvungna att ”rena” DalahĂ€sten genom att doppa den i vit fĂ€rg. FĂ„ saker Ă€r trendigare i vĂ„ra askblonda hem Ă€n renad kitsch, det Ă€r som en ”invandrare” som talar ”ren” svenska för den folkpartistis

Det ligger ett par kristaller och en hög tarotkort pĂ„ hennes vardagsrumsbord, och jag undrar för en kort sekund: Är hon en hĂ€xa? Hennes lĂ€genhet Ă€r lika blodröd som en aztekisk offerplats och hela möblemanget tycks stĂ„ pĂ„ fel plats – det finns ingen funktionell ordning. Är det stök eller Ă€r det bara feng shui? PĂ„ vĂ€ggarna hĂ€nger enhörningar och mönster som vĂ€rlden aldrig förlĂ€t Inkaindianerna för. Jag har hamnat i etnokitschens himmelrike, och skulle inte ens bli förvĂ„nad om jag plötsligt fick se ett par förkrympta skallar frĂ„n Nya Guineas djungler dingla frĂ„n hennes sĂ€nggavel som kokosnötter. ”Bra för sexlivet”, eller nĂ„got.

NĂ€r vi slagit oss ner i soffan, och jag hör det obehagliga ljudet av en vindflöjt pĂ„ balkongen, frĂ„gar jag med ett illa tvingat leende om hon anvĂ€nder tarotkorten? (Vilket egentligen betyder: Ă€r du en galen new age-mĂ€nniska?). Jag förvĂ€ntade mig naturligtvis ett ”ja”, och skulle dĂ€refter innerligt hoppas att hon inte skulle spĂ„ hur hopplöst kort den hĂ€r flörten skulle bli.

”Nej, jag gillar bara stilen”, sade hon till min förvĂ„ning, ”Jag avskyr sĂ„dana dĂ€r kalla rena hem”.

HĂ€ndelsen fick mig att fundera över new agens insteg i svenska bostĂ€der. Nyandligheten Ă€r en revolt mot vĂ„rt förnuft- och vetenskapsdyrkande samhĂ€lle. Men Ă€r det egentligen inte i högre grad en designrevolt? Efter andra vĂ€rldskriget genomförde den svenska modernismen, lierad med socialdemokratin, ett massmord pĂ„ det svenska folkarvet. Allt som var annorlunda, överdĂ„digt, gammalt och folkligt rensades ut till förmĂ„n för det rena ljusa funktionella. Projektet lyckades sĂ„ vĂ€l att vi idag likstĂ€ller det ”rena” med ”svensk stil”. Som om vĂ„r smak för det funktionella och enkla hade karvats fram under hundratals Ă„r av nordisk kyla och isolering. En ensam björk pĂ„ fjĂ€llet, vindpinad till minimalism. En stil lika kall som vĂ„r blyga sjĂ€l.

Men som Linda Rampell visade i sin epokgörande Designatlas – en resa genom designteori 1845–2002 byggde allt detta pĂ„ en myt. Vurmen för det ljusa och rena hĂ€nvisades istĂ€llet till mer dunkla och obehagliga referenser som myten om den blonda nordiska ariska rasens renhet. Det rĂ€cker naturligtvis egentligen med att slĂ€nga ett öga pĂ„ vĂ„ra antikviteter för att inse att svensken djupt inne i sitt hjĂ€rta alltid Ă€lskat kitsch. De hĂ„rda vikingarna Ă€lskade frejdiga ornament mer Ă€n tanterna pĂ„ farmors syjunta. Och i hundratals Ă„r har vi mĂ„lat nĂ€stan allt vi Ă€gt i kitschig allmogestil, frĂ„n brudkistor till trĂ€hĂ€star. Och har det nĂ„gonsin funnits en enkelhet, har det varit av ren och skĂ€r fattigdom. Glöm ”less is more”, ”more” har historiskt oftast varit ”more”.

DalahĂ€sten har dĂ€remot överlevt in i vĂ„ra nya ariska hem, men först efter att Svenskt Tenn varit tvungna att ”rena” nationalsymbolen genom att doppa den i vit fĂ€rg. FĂ„ saker Ă€r trendigare i vĂ„ra askblonda hem Ă€n renad kitsch, det Ă€r som en ”invandrare” som talar ”ren” svenska för den folkpartistiska medelklassen. Doppa det i vit fĂ€rg sĂ„ Ă€r det klart. Kanske Björklunds nĂ€sta proposition?

Tillbaka till soffan. Jag ser mig om i rummet, stilen Àr ett hopkok av etnokonst, nyandligt flum och bondedoftande arvegods. Men jag finner det plötsligt varmt och mÀnskligt. HÀr Àr allt vÀlkommet. Jag föredrar det. Hellre en förkrympt skalle under kudden Àn en nazist i garderoben.

Publicerad den 17e februari 2010Tillbaka till krönikor

Ingen har kommenterat denna post än

Skriv kommentar

Namn och E-postadress är obligatoriskt. E-postadress publiceras ej.


Webbproduktion: Deserve It - Webbplatsen använder Cookies